صفحه اصلي   | تماس با ما   | پذيرش مقاله

 

    وزيرعلوم ، تحقيقات و فناوري :ظرفيت تحصيلات تکميلي چند برابر مي شود اخبار آموزش عالي
دوشنبه 29/1/1390

وزيرعلوم،تحقيقات وفناوري با اشاره به تعداد 900هزارنفري متقاضيان وروربه دوره کارشناسي ارشد گفت : برنامه وزارت علوم اين است که تا دوسال آينده ظرفيت پذيرش دانشجو در دورهاي تحصيلات تکميلي را تا چند برابر ظرفيت فعلي  افزايش دهد.

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دکتر کامران دانشجو در ديدار با کارکنان حوزه ي  معاونت دانشجويي و مرکز همکاريهاي علمي و بين المللي وزارت علوم   با اشاره به وجود حدود 900هزارنفر متقاضي  کارشناسي ارشد و ثبت نام بيش از 130هزار نفر در آزمون دکتري سالجاري  گفت : بايد با رعايت استاندردهاي لازم سرعت روند توسعه تحصيلات تکميلي ادامه يافته تا پاسخگوي متقاضيان باشيم.

وي افزود: بايد از توانايي 30 هزارعضو هيات علمي و امکانات آموزشي و پژوهشي تمام  دانشگاهها و ديگر دستگاههاي اجرايي کشوربراي توسعه تحصيلات تکميلي استفاده نموده و دورهاي تحصيلات  تکميلي در همه دانشگاههاي کشور راه اندازي شده و  فقط به دانشگاههاي مادر اکتفا نگردد.

وزير علوم با عنوان اينکه راه اندازي دوره هاي تحصيلات  تکميلي در دانشگاههاي شهرستانها در راستاي عدالت آموزشي  و تمرکز زدايي از مرکز است گفت : روند رشد دانشگاههاي شهرستانها و همچنين ارتقا و ماندگاري اعضاي هيات علمي با تاسيس دوره هاي تحصيلات  تکميلي بهتر مي شود.

دکتر دانشجو افزود :در گذشته براساس يک سري رويه هاي ناصحيح براي اعضاي هيات علمي محدويت ايجاد کرده اند که فقط يک دو دانشجو را در مرحله نگارش رساله و پايان نامه راهنمايي کنند که اين محدوديتهاي بيش از اندازه و سليقه اي که در برخي دانشگاههاي ما وجود دارد،  حتي در معتبر­ترين دانشگاههاي دنيا نيز مرسوم نيست.

وي  با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معاونت دانشجويي وزارت علوم در سال گذشته تدوين و ابلاغ آيين نامه 'انتقال و ميهماني دانشجويان ' و 'آيين نامه انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج ازکشور' را دو اقدام اساسي اين معاونت در سال گذشته نام برد که باعث رضايت و خرسندي بسياري از خانواده هاي ايراني شد. 

وي افزود: البته با توجه به اينکه سال 89 اولين سال اجراي اين آئين نامه ها بود مسلماً در اجرا نقطه ضعفهايي وجود داشته  است که مي بايست در يک کار کارشناسي آنها را بر طرف نموده و دانشگاهها نيز بدون کم کاست و بدون اعمال سليقه و احياناً تنگ نظري مي بايست با اجرايي شدن هرچه بيشتر  اين آئين نامه ها  همکاري نمايند.

وزير علوم فراهم کردن امکان تحصيل براي دانشجويان در نزديکترين دانشگاه و مرکز آموزشي  محل سکونت را  سياست کلان و محوري وزارت علوم اعلام کرد که اين سياست در راستاي آموزه هاي ديني و فرهنگ اسلامي و ايراني است که خانواده را رکن اساسي مي داند.

 وي افزود: با تحصيل دانشجويان در نزديک محل سکونت خود نقش تربيتي والدين پررنگ مي شود آسيب هاي اجتماعي، فرهنگي و رواني تحصيل در شهرستانهاي دور برطرف مي شود و نيازي هم به ساخت خوابگاه با هزينه هاي بالا نيست.

وزيرعلوم با اشاره به اقدامات صورت گرفته در اموربورس و دانشجويان خارج گفت : عليرغم تاريخ طولاني اعزام دانشجو به خارج براي ادامه تحصيل هنوز بورس و اعزام دانشجويان هدفمند نيست که اين رويه بايد اصلاح شود.

وي اعزام دانشجويان با تعريف پروژه در راستاي نيازهاي کشور را از گامهاي اساسي براي هدفمند کردن بورس دانشجويان عنوان کرد و گفت: يکي از اهدف اساسي بورسيه نمودن دانشجويان حل مشکلات بخشهاي مختلف جامعه است نه صرفا تحصيل به قصد عضويت به عنوان هيات علمي در دانشگاهها.

دکتر دانشجو در اين ديدار افزايش نشاط سياسي در دانشگاهها را از برنامه هاي وزارت علوم دانست و راه اندازي کرسي هاي آزاد انديشي را دراين راستا ارزيابي نمود و افزود :گفتگو و مناظره در يک فضاي منطقي مي تواند منجر به افزايش شور و نشاط سياسي در دانشگاه شود و برخلاف تصور و عملکرد  عده اي در گذشته ، هياهو ، جنجال و سوت و کف زدن و اينجا مزاحمت  در سخنرانيها نشاط سياسي نبوده و در شاًن دانشگاهيان نيست  که اين موضوع يک ناهنجاري است که عده­اي مي­خواستند آنرا به عنوان شور و نشاط سياسي به هنجار تبديل نمايند که البته با تيز هوشي دانشجويان عزيز و دانشگاهيان فرهيخته، در حال حاضر اين ناهنجاريها ديگر در دانشگاهها جايي ندارد و فضاي دانشگاهها و مراکز علمي کشور فضاي منطقي و آماده براي تضارب انديشه­ها در چار چوب مقررات مي باشد.

وزير علوم تاکيد نمود: مديران و کارکنان بايد با نوآوري و خلاقيت راههاي حل مشکلات ارباب رجوع را پيداکنند و تلاش کنند با بررسي قوانين و مقررات راه حلهاي انجام امور را پيدا کرده  و خدمت بي منت به ارباب رجوع را نصب العين کارهاي خود قرار دهند.

دکتر دانشجو ضمن قدرداني از اقدامات صورت گرفته در حوزه معاونت دانشجويي و  مرکز همکاريهاي علمي و بين المللي وزارت علوم، گسترش همکاريهاي علمي در قالب انجام تحقيقات مشترک، تبادل استاد و دانشجو­، برگزاري دوره­هاي مشترک دکتري و...را از برنامه هاي مستمر اين وزارت عنوان کرد و گفت گسترش همکاريهاي علمي  يکي از سياستهاي راهبردي وزارت علوم است.

 

 
 

 
نام :

ايميل:
نظرات:

 
 
 
 

 


سند چشم انداز برنامه بيست ساله

قانون برنامه چهارم توسعه

برنامه پيشنهادی برای وزارت علوم، تحقيقات و فناوری

نظر شما راجع به کیفیت و جذابیت مطالب این شماره خبر نامه چیست؟



 

 

همه پيوندها

 

تمامي حقوق مادي و معنوي اين اثر متعلق به موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي مي باشد.