صفحه اصلي   | تماس با ما   | پذيرش مقاله

 

    دکتر دانشجو : دانشگاه ها رکن اساسي در پشتيباني علمي و فني براي جهاد اقتصادي کشور هستند اخبار آموزش عالي
چهارشنبه 24/1/1390

 وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در ديدار با جمعي از روساي دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک هاي علم و فناوري مستقر در استان تهران اعلام کرد : ما دانشگاهيان معتقديم دانشگاه ها رکن اساسي در پشتيباني علمي و فني براي جهاد اقتصادي در سطح کشور هستند .

 

به گزارش روابط عمومي وزارت علوم ، دکتر دانشجو در اين ديدار با بيان اينکه ، يکي از خصوصيات کار هاي جهادي، عالمانه و انقلابي بودن آن است، اظهار داشت : در اين راستا روساي دانشگاه ها بايد با تقويت تفکر جهادي در بين مسئولان اجرايي دانشگاه ها و واگذاري مسئوليت به افراد متخصصي که داراي تفکر جهادي بوده و متدين و قاطع هستن، بر سرعت عمل در انجام فعاليت هاي علمي و پژوهشي و آموزشي براي پيشرفت سريع تر کشور بيافزايند.

 

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود ، با برشمردن برخي از  امور انجام شده در وزارت علوم در سال گذشته گفت : سال گذشته در خصوص علوم انساني و بازنگري در سر فصل ها و متون آن کار گستر ده اي صورت گرفت و بايد تا مهر ماه امسال برنامه هاي جديدي در اين خصوص به دانشگاه ها ارائه نمائيم که بخشي از آن ، تهيه و تاليف کتب ، منابع و مراجع جديد براي سال تحصيلي 91 - 90 مي باشد .

 

دکتر دانشجو همچنين با تاکيد بر جذب هر چه بيشتر  اعضاي هيئت علمي و بالا بردن ظرفيت پذيرش دانشجويان در دوره هاي  دکتري توسط دانشگاه ها اظهار داشت :پژوهشگاه هاي مورد تاييد وزارت علوم با مجوز شوراي گسترش مي توانند دانشجويان دکتراي پژوهش محور در رشته هاي متفاوت پذيرش نموده و دانشگاه ها نيزمي توانند در ازاي 5 دانشجوي دکتراي آموزش محور ، يک دانشجوي پژوهش محور را با لحاظ شرايط مورد نظر جذب کنند و با اين روش مي توان ظرفيت پذيرش  دانشجويان تحصيلات تکميلي را در کشور افزايش داد .

 

وزير علوم با اعلام اينکه در سال جاري تعداد زيادي هيات علمي در دانشگاه ها جذب مي شوند ، در خصوص انجام امور پژوهشي در کشور گفت : در راستاي رهنمود هاي مقام معظم رهبري امسال 15 پژوهشگاه در درون دانشگاه ها ايجاد مي شود تا اساتيدو دانشجويان دانشگاه ها بتوانند در فضايي مناسب تر به انجام امور پژوهشي خود بپردازند و به پيشرفت علم و فناوري کشور بيشتر از گذشته کمک نمايند  .

 

وي همچنين با تاکيد بر ارتباط مستمر و منطقي صنعت و دانشگاه اظهار داشت : زماني که امور پژوهشي انجام گرفته با هماهنگي و مشارکت هر دو بخش صنعت و دانشگاه بوده ، شاهد رشد و جهش در آن امور بوده ايم و به عنوان مثال پيشرفت هاي بخش هسته اي و هوا فضا شاهدي بر اين مدعاست .

 

دکتر دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص توليد علم و چگونگي تبديل علم به ثروت اظهار داشت : وزارت علوم وظيفه سياستگزاري در چگونگي توليد علم و جهت دهي آن در دانشگاه ها را بر عهده دارد وبايد به گونه اي برنامه ريزي نمايد و آيين نامه ها را تدوين کند که تحقيقات دانشگاهي در مسير حل مشکلات کشور موثر واقع شوند اما در مرحله  تبديل علم توليد شده به ثروت ملي بايد حوزه کار برد و صنعت وارد ميدان عمل شوند و سرمايه گذاري مناسبي را انجام دهند.

 

وي افزود : وزارت علوم با تصويب قانون حمايت از شرکت هاي دانش بنيان و ايجاد صندوق هاي حمايتي ميتواند در اين راستا در شوراي عتف سياستگزاري نموده و کمک لازم را انجام دهد ، اما نقش اساسي در مرحله تبديل علم توليد شده در دانشگاه ها را که البته با جهت دهي حل مشکلات و باز کردن گره هاي حوزه هاي کار برد صورت مي پذيرد ، بخش صنعت و حوزه کاربرد ايفا ميکنند که بايد در اين خصوص سرمايه گذاري نموده و به صورت موثر وارد عمل شوند .

 

وي همچنين با گرامي داشت ياد و خاطره شهيد دکتر علي محمدي و شهيد دکتر شهرياري با تاکيد بر ايجاد فضاي معنوي در دانشگاه ها در کنار بخش آموزشي و علمي گفت : علم به صورت مطلق نمي تواند راهگشا باشد و ايمان و جهان بيني است که به علم جهت مي دهدو روساي دانشگاه ها بايد در اين خصوص تحولات مثبت در دانشگاه ها ايجاد کنند و در مسير کرامت انساني  و آموزه هاي ديني برنامه ريزي داشته باشند .

 

وزير علوم در بخش پاياني سخنان خود با اشاره به استقبال خانواده ها از رعايت مبحث عفاف و حجاب در دانشگاه ها بر انجام اين امر در دانشگاه هاتاکيد نمود .

 

همچنين در اين نشست برخي از روساي دانشگاه ها و پژوهشگاه  ديد گاه ها و همچنين برنامه هاي خود در سال جاري را با وزير علوم در ميان گذاشتند .

 

 
 

 
نام :

ايميل:
نظرات:

 
 
 
 

 


سند چشم انداز برنامه بيست ساله

قانون برنامه چهارم توسعه

برنامه پيشنهادی برای وزارت علوم، تحقيقات و فناوری

نظر شما راجع به کیفیت و جذابیت مطالب این شماره خبر نامه چیست؟



 

 

همه پيوندها

 

تمامي حقوق مادي و معنوي اين اثر متعلق به موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي مي باشد.